fredag 2 september 2011

Samlar kraft

Nu ligger vi i startgroparna för att Ava ska sova i säng istället för vagn. Det är med viss bävan. Det kommer bli jobbigt, det kommer att bli protester, men det kommer bli såå skönt när hon lärt sig somna själv. Är så förbaskat trött (för att uttrycka det milt) på vagnandet. 

Den roligare sidan är att vi ska göra i ordning hennes rum! Kanske jag till och med gör i ordning den mobil jag skulle göra av en trädgren jag plockade i januari. Hennes skyddsänglar skulle hänga i den ovanför sängen. Grenen hänger fortfarande på balkongen på tork. Änglarna står och ligger på skötbordet och spetsbandet ligger på skrivbordet. Eftersom hon är så förtjust i träd så funderar jag på att göra några slags löv istället. Ja, vi får se vad det blir. 

Men att göra i ordning rummet har ju givetvis en dominoeffekt här hemma. Dator ska ut, då ska plats rensas i vardagsrummet, nytt bord ska inhandlas, då ska väggen målas vit...ja, det tar aldrig slut. Och jag som drömmer om ett hus! Det kanske räcker alldeles utmärkt med en lägenhet, om man ska ha någon som helst tid kvar. 

Igår fick jag tid. Ava hoppade över sin eftermiddagslur (jag hade kunnat kasta ut henne genom balkongen just då) så hon lades lite tidigare än vanligt, vi hade redan ätit så helt plötsligt uppstår en tidslucka. Håkan fixar kaffe och säger "släng dig på soffan en stund", och går och städar badrummet och rensar avlopp. Jag tänder ljus, hittar en kexchoklad i skafferiet, konstaterar att det bara är skit på tv och lägger mig under en filt och läser en stund. Ljuvligt! Sån tid hade man jämt förut men inte vett att uppskatta den. Nu är det en sällsam lyx. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar