torsdag 22 september 2011

Ava 7 månader

Hela sju månader idag!

Igår var Rosie och hennes Cornelia här och fikade biscotti, det skiljer två dagar mellan dom och det är fantastiskt att se hur de gör samma saker, fast på sitt eget vis. Smakar på golvet, ålar, kryper halvdant, blir frustrerad och protesterar när hon inte kommer någonvart, är rädd för dammsugare och mixern (allt som låter ungefär så) rivs, krafsar, snor varandras leksaker. Ja, sånt som barn gör liksom. Ava gnisslar dessutom tänder, det låter fruktansvärt. Har nu 3 tänder och 2 är på gång Den andra framtanden ser ut ungefär som den första, fast den ligger under tandköttet. Hon säger pappa och gaga. Vagn är fortfarande ingen favorit, även om hon får sitta. Baby-björn is da shit, men det börjar bli tuuungt. Hon tittar bakåt på mig och ler stort när vi kommer ut på en tur i skogen med baby-björn och tjuter till av glädje när hon sätts i gungan. Hon gillar att komma ut. Då kan man känna sig som en bov om man varit inne hela förmiddagen.

Hon gillar att möblera om (mammas tjej), allt som hon kan flytta, stolar. tvättställning, bord. Hon blir väldigt glad när hon får gå, men vi har inte köpt någon gå-stol till henne än. Hon vill vara med och är väldigt intresserad av människor, de är mycket roligare än leksaker. Kan leka en stund själv men vill gärna att någon är i samma rum. Hojtar till om man blir borta för länge.

Hon sover 2-3 ggr om dagen och börjar bli väldigt kvällstrött, vi har kunnat skjuta på läggtiden om vi ska göra något särskilt, men nu verkar det vara stopp och belägg för det, det blir väldigt kinkigt. Så hon läggs runt sju och sover till sju-åtta. Vaknar fortfarande för mat en gång på småtimmarna allt som oftast, men inte alltid. Men sover nu alla lurar inomhus i sin säng. Förhoppningsvis (om sista luren sätter sig) är vagning inomhus ett minne blott.

Hon äter fyra gånger om dagen och tar oftast en liten kvällsslurk på det. Mat är inte särskilt intressant att stoppa i munnen, men allt med en slätare konsistens går mycket bättre. Fruktpuréerna är det inga problem att få ned, om man säger så (pappas flicka).

Om man har tur är hon på goshumör. Jag brukar lägga henne på min mage och då kryper hon upp och lägger sig mellan hals och axel och gosar ned sig eller så tar hon mitt ansikte mellan sina händer och pussas (slabbar och suger på mitt ansikte). Gullungen.

 Möblerar
 Tröttstrut 
 Linslus 
Grejar lite själv på rummet 

5 kommentarer:

  1. Grattis sötgullo! Fällde en tår så här på morgonkvisten till din text och dina bilder /fadern

    SvaraRadera
  2. Hej,
    det blir ju bara roligare och roligare också! Jag måste också poängtera att jag följer din blogg slaviskt och känner till Kissie t.ex. mest på grund av hennes barnmatsdiet...
    Vi hade också en BB bärsele men den byttes raskt mot en Beco, typ som ergobaby, det är ett grymt alternativ där man tar all vikt på höfterna istället. Sådärja fick jag vara lite tipsmorsa också ;)
    Tycker att våra tjejer har grymt snygga personnr också, något jag inte hade en tanke på som gravid!
    kram

    SvaraRadera
  3. ja, visst blir det! det är nåt heeelt annat nu, när de inte längre är "vårdpaket". tack för tipset! vi är på jakt efter nåt annat att bära i, så man kan gå på långa skogspromenader, så länge vädret tillåter. den där beco, hur länge kan man ha den?
    kul kul kul att du följer bloggen! =)
    kraaaaaaaaaaaaaaaaam

    SvaraRadera
  4. Ja Björn sitter och spelar på Ipaden med Astrid och hon fattar liksom grejen... Knasigt kul!
    Beco gemini kan man ha från nyfödd (utan inlägg som i ergon) upp till 16kg/3,5år ungefär. Jag tänker att man slutar bära efter det och att de får gå själva då men det funkar säkert kortare stunder senare också. Jag valde beco för att den är snyggare än ergobaby och att man slipper inlägget, dessutom är den fair trade och väldigt mjuk men jag tror man vänjer sig och gillar den man valt. Manduca verkar bra också, det är de tre största märkena jag sett och valde mellan.
    Kramkram!

    SvaraRadera
  5. vad roligt med ipaden! =) å tack för infon! ska kolla!

    SvaraRadera