onsdag 4 januari 2012

"Städa städa varje fredag och så varje jul"

Mitt nya kemikaliefria liv har hitintills inneburit att jag rensat mitt städskåp och badrumsskåp samt använt Håkans deo i två veckor, då min kemikaliefyllda tog slut. Till julstädningen googlade jag dock runt på lite husmorstips angående städning, och vad jag förstår så ska såpa, ättika, citronsyra, citroner och bakpulver vara det enda jag behöver. Jag har nog hört det glunkas om ättika och såpa förr men aldrig riktigt tagit det till mitt hjärta.

Så nu är det upp till bevis.

Ugnsrengöring 
Blanda 2 delar flytande såpa och en del vatten i en sprayflaska. Spraya alla ytor inuti ugnen. Stäng ugnsluckan . Sätt ugnen på 100-150 grader och låt såplösningen verka i 15 minuter. När ugnen svalnat, torka rent med vatten och trasa.

Funkade bra, doftar lite märkligt och man bör vädra ugnen en smula innan den används igen. Men det vart definitivt skillnad och enkelt var det. Bra tips!

Rengöring av vägg och skåpluckor
Blanda flytande såpa och vatten i en sprayflaska. Spraya och torka nerifrån och upp för att undvika rinnmärken.

Jag hade skinande rena stolar och bord, i ungefär en halvtimme, tills Ava åt middag. Men det var en gnistrande halvtimme! Använde samma blandning som till ugnen och jag tror aldrig våra skåpluckor varit så rena (det kan å andra sidan ha att göra med att vi sällan skrubbar dem överlag) 

Spisrengöring
Strö bakpulver på de smutsiga partierna runt plattorna. Häll sedan på ättika så att det börjar bubbla och fräsa. Torka av (använd handskar) när det slutat bubbla och skölj med vatten.
Funkade inte alls och jag var osäker på hur mycket jag skulle använda. 
Smutsigt badrum
Fyra delar vatten, 2 delar flytande såpa, saften från en citron. Blandas och hälls i sprayflaska. På väggar - torka nerifrån och upp för att undvika rinnmärken.
Första gången pajja sprayflaskan, sen köpte jag en ny, det funkade inte heller. Men om man skiter i sprayflaskan och tar blandningen direkt på svamp så går det bra! Använde en citronhalva med salt också för att få bukt med våra kakelfogar. Det är bättre men långt ifrån bra. Osäker på om det faktiskt är bättre än yes, som varit mitt universalmedel tidigare. Tips? 


Toaletten
Ättika i toastolen är dock the shit! Häller ned en skvätt ren ättika som får verka en stund, vispa runt och sen är det rent sörru. Har haft problem med beläggning i denna gamla stol, no more. Bra tips!


Tvättmaskin
Kör en tom maskin med ca 1,5 dl ättika på 90 grader. 
I vårt fall svårt att säga om kläderna luktar bättre, med tanke på att det nog är fukten inomhus som varit problemet. Ska testa nu igen när det blivit bättre. 


Återkommer med fler test och utlåtanden, tipsa gärna mig!



3 kommentarer:

  1. tvätta fönster med yes, skrapa och microfibertrasa fungerar perfekt! Såpa använder jag till ALLT när jag städar och till sunkiga beläggningar runt fogar och toaletter så fungerar citronsyra (köpt på ÖoB) på en blöt gammal tandborste :D

    SvaraRadera
  2. citronsyra och jag får bli bästa vänner nästa vecka då, får då ska fogarna bli rena! tack för tipset! =)

    SvaraRadera
  3. Testade ditt tips på tvättmaskinen. Tror aldrig tvätten luktat renare nångång. Kanon!!

    SvaraRadera