onsdag 4 januari 2012

10 månaders kontroll

Igår var det sista läkarkontrollen. Vi har ju ett litet geni, det är sen gammalt. Men man börjar ju fundera när läkaren frågar om hon gillar titt-ut leken och förstår den?

- Jo, fast hon tycker det är roligast när man är bakom händerna, inte när man tittar fram...

Ordförståelse, förstår hon några ord?

- jo, fast ibland undrar man...(jag hade pekat och sagt titta hundra gånger men hon satt och såg ut som ett frågetecken tidigare på dan) men visst, mamma, pappa, titta, lampa och näsa.

Jag försökte även ha en sån där fin pedagogisk stund och läsa bok och lägga pussel med henne igår ( jag får ju lite panik ibland över att jag inte leker med henne ordentligt). Då tar hon resolut en pusselbit i munnen och kryper iväg.

Det är bara att lägga ned och följa med tror jag. "Mina" lekar får vi nog vänta med. Hennes favoritsysselsättningar just nu är att slita fram alla tidningar under vardagsrumsbordet, riva ut alla kläder ur sina lådor och alla kökshanddukar i lådan i köket. Det är också väldigt skoj när hon kryper iväg mot sånt som hon inte får göra (till datorn till exempel) och jag följer efter. Då fnissar hon redan innan jag tagit henne. Hängas upp och ned är också skoj.

Har nio sett filmen föräldraskap? Gammal rulle med Steve Martin. Vår unge är som den blonda lille killen som gillar att snurra runt.

Det tycker jag är skitabra.


Ps. I morse lekte hon titt-ut med mig genom att huka sig bakom vardagsrumsbordet. Hon la till en dimension i leken och kom upp dansandes. Ett geni, I am telling you. Genious.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar