måndag 8 april 2013

Juni 5 veckor

När Ava var liten skrev jag regelbundet vad hon gjorde och hur hon utvecklades. Det har varit fantastiskt kul att läsa i efterhand, för man glömmer så fort. Så min ambition är att göra detsamma med Juni. Nu är hon fem veckor gammal och vi börjar så smått lära känna varandra. Man kan säga att det är tryck i ungen, vilket visat sig i mina sönderätna bröstvårtor (nu har det rättat till sig men jag var bra nära att helt ge upp ammandet) där hon har betydligt hårdare tryck än Ava hade. Passar man inte huvudet på henne så kastar hon sig bakåt ( i jakt på mat oftast) hon kryper framåt om hon får stöd för fötterna och hon gapar för full hals, från noll till hundra på 1 sekund, om hon är missnöjd. Jag la ned henne nyss för att hämta droppskydd innan jag började amma (annars är tröjan genomsur på några minuter), hon skrek så häftigt att hon började hosta och vart högröd i ansiktet. 

Hon ler numera, ett snett litet leende, så man smälter och jollrar som aldrig förr. Hon har också lite längre vakenperioder nu, då hon är intresserad av något annat än bröstet. Nu kan hon ligga i gymmet en kort stund eller i soffan och titta på en kudde. Men inga långa stunder. Hon vill gärna vara nära. 

 Hon sover oftast ett längre pass per dag på ca 3 timmar mitt på dagen, från ca 9-10 till 12-13, sen är det lite olika hur det ser ut. På morgonen kan hon amma och somna om en stund för att amma igen och fortsätta så under några timmar. Eftermiddagar och kvällar brukar det vara svår att komma ifrån ammandet alls och somnar hon så vaknar hon så fort jag lägger ned henne. Vilket är lite frustrerande ibland, för jag får absolut inget alls gjort. Andra dagar sover hon i princip hela dagen. Ofta somnar hon för natten vid 21-22, efter att ha ammat och småslumrat under hela kvällen, och då kan hon sova upp till fem timmar om man har tur. Igår somnade hon vid nio vaknade vid två, sen tar det ca 1-1,5 timme innan vi sover igen, för att sedan vaknade nästa gång vid sex på morgonen, det var en fantastisk natt. Annars kan det bli en hel del slattande under tidig morgon. 

Somnar gör hon bäst vid bröstet eller då man bär omkring på henne på armen, utan att vagga eller vyssja, utan snarast ignorera henne totalt och hålla på med nåt annat, typ småplocka och prata med varandra. Vagnen funkar också bra. Hon sover i sitt nest i sin säng under första delen av natten och sedan oftast med mig efter första amningspasset, då jag är för trött för att lägga tillbaka henne eller vänta på att hon ska somna.  

Hon växer helt enligt planerna, och vi upplever henne som väldigt lång. Hon är fem veckor gammal och fyller ut stlk 62 rätt bra. Jag kollade nyss på en bild på bloggen då Ava har en body i stlk 56, då är hon tre månader, så det är väl inte så konstigt att vi tycker att det går undan den här gången! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar