lördag 25 juni 2011

Midsommar

Som alltid gör jag mig en bild av hur jag vill att saker och ting ska vara. Gärna lite rosaskimrande eller äppelkindsröda. Alltid med det där lilla extra. Så också inför denna midsommar. Jag skulle baka finfina cheeseckae cup cakes att ta med, testa att göra några nya röror till kvällens grillning, ta en morgonprommis och plocka blommor och gör kransar till mig och Ava och ha med blommor till värdparet. Vi skulle titta förbi firandet i parken och lyssna på musiken och kanske äta lite gubbar i gröngräset innan vi anlände till Björkis i god tid.

Istället är jag skittrött dagen innan, vilket visar sig vara en förkylning. Så Håkan får åka och storhandla själv (är sist ut från willys 21.15) och jag sover innan han är tillbaka. Ava passar på att vara uppe två timmar på natten. Så jag passar på att sova efter att jag varit uppe med henne tidig morgon. Sen vaknar jag halv elva. Klockan tolv ska vi vara på Björkis. Inget är klart. Inget är gjort.

Håkan har köpt deliktatesspotatis och hel ansjovis till den Jansson vi ska ha med oss. Det tar en evighet att skala dessa minipärer och han får ränna ned på Willys och köpa rensad ansjovis, då ingen av oss kan eller ens tänker försöka rensa den där äckliga lilla fisken. Sen får han åka och slänga in den i ugnen på Björkis. Ava äter inte särskilt mycket och hinner bli trött för lur 2 innan vi är färdiga att gå. Stress.

Jag är skittrött och snörvlar och hatar att stressa inför bortgång. Det är mitt värsta. Så jag är redo att stanna hemma. Fira midsommar i sängen och bli frisk. Men vi kommer iväg.

 Vilken tur att vi gjorde det, det vart en jättemysig midsommarafton! Lugnt och skönt häng med den sedvanliga sillunchen med alldeles för mycket mat, världens godaste pannacotta till kaffet och sen en rejäl grillning mot senkvällen. Skrik och skratt, bad i pool och en och annan visa mot kvällen.

Ett rejält annorlunda midsommarfirande konstaterade vi gång på gång, med barn både i och utanför magarna. Där man är nöjd med en dagsranson på knappt två öl och en halv flaska bubbel och där nästan samtliga gäster tackar ja till kaffe klockan tolv.



3 kommentarer: