söndag 19 februari 2012

Föräldraledigt

Jag nämnde att jag lärt mig nåt fantastiskt om föräldraförsäkringen. Måste bara skriva lite kort om det, när jag ändå ligger till sängs och vilar eftersom jag givetvis har förkylninskänningar när mor är på besök. Nog om det.

Jag har aldrig uppfattat detta fantastiska faktum. Jag antar att det har att göra med den ansträngda ekonomin man redan har med föräldrapenning.

Men. Man kan alltså vara hemma, båda två barnets första 1,5 år. Det har man laglig rätt till! Sen kan bara en förälder ta ut föräldrapenning åt gången. Men om en förälder tar ut 5 veckodagar kan den andra ta ut föräldrapenning på helgen, fast man är ledig ihop i veckan.

Är det inte fantastiskt! Mer familjetid åt folket! Men sen är det ju den lilla detaljen om förlorad inkomst.

Men jag går gärna ned i standard för att få mer tid. Kan ju börja med mitt SATS kort som jag aldrig använder till exempel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar