onsdag 9 januari 2013

Namn å sånt

Jag får lite lätt panik emellanåt för att jag inte tänker eller planerar för det kommande barnet tillräckligt. Det är säkert vanligt när man heltidsarbetar, flyttar och renoverar plus har en liten till, men ändå. Vi har liksom knappt pratat namn och bebisen är några veckor bort bara. Så jag vart nyfiken på vilka namn vi hade inför Avas ankomst och hittade min lilla lista i hennes gamla MVC-mapp. (vad det gäller kotten så vet jag att vi fått papprena vi ska ha med oss till BB men har ingen aning om var de ligger, slår det mig nu) Huuur som helst. Så här såg listan ut då:

Tjejnamn 
Noelle (jul, ni vet...)
Lily (jättevackert på engelska, precis som Rose, inte samma sak med svenskklang)
Fanny (ströks redan då)
Liv (ströks också då, för kort enligt H, det var innan min guddotter kom till världen)
Ebba (ströks också)
Ingrid
Astrid (Håkan körde veto på den, synd, tycker det är finfint namn)
Klara (brorsans gamla favoritnamn)
Siri ( ett gammalt släktnamn, min lillasyster Filippa skulle heta Siri, tills dess hon kom ut och vart en Filippa)
Svea
Embla (jag har fortf kvar det som möjligt förstanamn, trots att Ava redan heter det i tredjenamn)
Ava
Maja (tycker maja är jättegulligt, men är det gulligt vid 38?)
Alice (en klar favvo då men valdes bort just för att det låg på topplistan)
Juni (fortf en favvo)
Moa (jag tror alla trebokstavsnamn ströks)
Gry (se ovan)
Leia
Molly
Nora
Stina
Britta (vårs söta fd granntant heter Britta)
Greta (finns kvar även nu)
Ella (haft det namnet i många år, men lagom till nedkomst seglar det upp på topplistorna, så jag var tydligen inte den enda)

Killnamn 
Ragnar (började som ett skämt och arbetsnamn men fastnade, vad huvudförslaget om det skulle bli en kille)
Axel
Bosse
Allan
Noel
Noah (också mycket snyggare på engelska och förlorar lite av charmen på svenska)
Nils (kan fortf tänka mig det)
Karl
Hasse
Alfred

Jag tycker fortfarande killnamn är mycket svårare. Men nu gillar jag Abbe. Ava & Abbe. Men det vill inte H.  Ja nu måste jag ju sätta ihop en ny lista, till kotten. Har ni några fina namnförslag att bjussa på?





4 kommentarer: